• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

با خوراکی های ضد سرطان دهانه رحم آشنا شوید

مطالعات محققان دانمارکی دانشگاه کپنهاگ نشان می دهد در سرطان هایی مانند سرطان دهانه رحم، پوست، پروستات و خون، سیستم ایمنی بدن بیش از پیش ضعیف شده در نتیجه تومورهای سرطان قدرت رشد و تکثیر پیدا می کنند. در صورتی که با مصرف سلنیوم می توان به تقویت سیستم ایمنی پرداخت. سلنیوم یک ماده معدنی ضروری است که بدن را از آسیب رادیکال های آزاد دور نگه داشته و می تواند در پیشگیری از سرطان یا افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن موثر باشد. سلنیوم را می توان در خوراکی های زیر یافت: گردو (سرشاراز منیزیم وسلنیوم)، جگر، تخمه آفتابگردان، سبوس گندم، برنج و جوانه گندم، خاویار، میگو (محصولات دریایی)، میوه، سبزی، دانه ها، سیر و کلم بروکلی.

دستورالعمل نظام سلامت آمریکا برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم

یک مطالعه جدید که در نسخه مجازی نشریه طب داخلی منتشر شده، گام های بررسی و غربالگری زنان را برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم تغییر داده است. برمبنای دستورالعمل نظام سلامت آمریکا برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم، انجام آزمایش پاپ اسمیر پیشنهاد می شود.

1)زنان 21 تا 65 سال باید حداقل هر3سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند.

2)زنان بین 30 تا 65 سال در طول مدت 5 سال می توانند تست تبخال تناسلی را همراه پاپ اسمیر انجام دهند.

3) زنان زیر20سال نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارند.

4)زنان بالای 65 سال نیز در معرض خطر سرطان دهانه رحم نیستند و به آزمایش نیاز ندارند.

توصیه دکتر فرح فرزانه به خانم های ایرانی برای شناسایی زودرس سرطان دهانه رحم: هر 5 سال تست پاپ اسمیر بدهند

طبق طرحی که شاید در سال آینده به وسیله وزارت بهداشت اجرا شود، خانم ها می توانند 2 نوبت رایگان تست پاپ اسمیر بدهند. آمار نشان داده در کشورهایی که انجام تست پاپ اسمیر اجباری انجام شده، میزان ابتلا به سرطان دهانه رحم 60-50 درصد کاهش یافته است. در (درمانگاه زنان) این هفته با دکتر فرح فرزانه، متخصص زنان و زایمان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت وگو کرده ایم تا برایمان از لزوم انجام این تست بگوید.

سلامت: تست پاپ اسمیر چیست و انجام آن چه لزومی دارد؟

پاپ اسمیرتست غربالگری برای تشخیص ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم است. دهانه رحم عضوی است که سرطان سلول های پوششی آن در 7/99 درصد با نوعی ویروس های مقاربتی ارتباط دارد و شناسایی این ویروس به تشخیص زود هنگام سرطان و درمان آن کمک می کند. 50 سال پیش فردی به نام پاپانیکلائو کشف کرد اگر سلول های دهانه رحم را روی لام فیکس کند و زیر میکروسکوپ ببیند، می تواند تشخیص دهد در معرض بدخیمی هستند یا نه و این ابتدای راه تست پاپ اسمیر بود.

سلامت: مگر سرطان دهانه رحم بدون علامت است؟

تقریبا بله، سرطان دهانه رحم رشد بسیار کندی دارد و از زمانی که تشخیص پاپ اسمیر غیر طبیعی داده می شود تا زمانی که خانم به سرطان دهانه رحم مبتلا شود، ممکن است 10 تا15سال طول بکشد و طی این مدت علامتی وجود نداشته باشد. به کمک پاپ اسمیر می توان سریع تر ضایعات پیش سرطانی را تشخیص داد و در نتیجه امکان درمان وجود دارد.

سلامت: با توجه به کندی رشد این سرطان و روش تشخیصی موجود، باید میزان ابتلا به آن هم پایین باشد!

بله و انتظار داریم طی 20-10 سال آینده اصلا بیماری ای با عنوان سرطان دهانه رحم وجود نداشته باشد.

سلامت: روند انجام پاپ اسمیرچگونه است؟

تست پاپ اسمیردر مطب متخصصان زنان و خانه های بهداشت انجام می شود و بخشی از سلول های دهانه رحم را برمی دارند و زیر میکروسکوپ بررسی می کنند. اگر سلول های پیش سرطانی دیده شود، لازم است آزمایش های دیگری هم انجام بگیرد و اگر نه 5-3 سال بعد دوباره باید آزمایش را تکرار کرد.

سلامت: انجام تست پاپ اسمیر باید از چه سنی شروع شود و تا کی ادامه یابد؟

نظرها در این رابطه متفاوت است. بر حسب اعلام وزارت بهداشت، آمار شیوع ابتلا به سرطان دهانه رحم در کشور ما زیاد نیست، بنابراین خانم ها می توانند هر 5 سال یک بار این آزمایش را تکرار کنند، اما توصیه جهانی بر این است که از 21 سالگی به بعد این غربالگری انجام شود. قبل از این سن، اگر فردی به دنبال روابط زناشویی به ویروس(مثل تبخال و زگیل ناحیه جنسی) آلوده باشد، مهم نیست و خودبه خود برطرف می شود، اما بعد از این سن، براساس استانداردهای انجمن زنان و مامایی دنیا، لازم است هر3 سال یک بار تا 70 سالگی تست پاپ اسمیر انجام شود. اگر همراه پاپ اسمیر، ویروس هم بررسی می شود تا 30سالگی هر 3 سال یک بار و بعد از آن هر 5 سال یک بار آزمایش را می توان تکرار کرد.

سلامت: آیا اگر نتیجه تست پاپ اسمیر مثبت بود، یعنی قطعا خانم به سرطان دهانه رحم مبتلاست و اگر منفی بود یعنی بیمار نیست؟

ارزش تشخیصی تست پاپ اسمیر50 تا 60 درصد است. اینطور نیست که هر خانمی که تست پاپ اسمیرش مثبت بود به سرطان دهانه رحم مبتلاست یا اگر منفی بود یعنی مشکلی ندارد. اگر جواب تست مثبت باشد، ارزش پیگیری دارد. در این شرایط پزشک با دوربین که توانایی برداشت نمونه از زخم هم دارد، دهانه رحم را نگاه می کند. اگر ضایعه ای وجود داشت، نمونه ای از سلول های دهانه رحم برداشته و به آزمایشگاه ارسال می شود تا بررسی دقیق تری انجام شود. گاهی جواب تست پاپ اسمیر منفی است، اما ضایعه سرطانی وجود دارد. بنابراین لازم است خانم ها هر سال چکاپ شوند. اگر متخصص زنان در معاینه متوجه حالت غیر عادی دهانه رحم شود یا خانم علائمی مثل لکه بینی بعد از رابطه زناشویی یا عفونت مقاوم به درمان داشت، باید بدون توجه به عادی یا غیر عادی بودن پاپ اسمیر نمونه برداری انجام دهد.

آخرین اخبار