• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

شگفتیهاى رنگ میوه ‏ها

رنگ میوه کلیدى است براى دانستن اثر غذائى خوب آن. یکى از پژوهشگران آمریکائى درباره اثر مواد غذایى در پیش‏گیرى از سرطان به مدت بیست‏سال مطالعه کرده است. به باور وى نوع خوراک مصرفى که مناسب نباشد باعث بسیارى از بیماریهاى رایج مانند بیمارى قلب، سرطان، دیابت و چاقى میگردد.

با خوردن هرگونه میوه و سبزى، لزوماً مقدار مواد مغذّى و اساسى به بدن نم‏یرسد، بلکه باید این میوه و سبزى رنگ زنده داشته باشد و کم‏رنگ و رنگ پریده نباشد. چون میوه‏ ها و سبزیهاى داراى رنگ زنده، زرّادخانه‏اى از مواد شیمیائى دارند که با بیماریها می‏جنگند و اینها را رنگ‏هاى مغذى مینامند.

براى اینکه از اجزاى حیاتى این مواد سود برده شود، کافى است مقدارى از این میوه‏ها و سبزیها و یا آب آنها استفاده شود. این رنگهاى آشنا هفت تا هستند که در غلاّت کامل، پروتئین‏ها، میوه ‏ها، و سبزی‏ها و روغن سالم وجود دارند این مواد داراى ویتامین‏ها و مواد معدنى کافى و نیز فیبر هستند.

1. قرمز ارغوانى: این گیاهان (منظور میوه و سبزى) محتوى «آنتو سیانین‏ها»هستند که ضد اکسیدان توانمند می‏باشند که ممکن است خطر بیمارى قلبى و سکته مغزى را به سبب جلوگیرى از لخته شدن خون، کاهش دهند. این رنگ در توت سیاه، گیلاس، بادنجان، آلو، انگور قرمز یا ارغوانى، تمشک، سیب قرمز، کلم قرمز، فلفل سرخ و توت‏ فرنگى هست.

2. قرمز: گوجه‏ فرنگى و فرآورده‏ هاى آن (ربّ، سس و آب گوجه فرنگى) داراى مقدار زیاد «لایکوپن»میباشند که مادّه‏اى است ضد سرطان. دارابى یا گریپ‏فروت با رنگ میخکى و بالاخره هندوانه داراى مواد سودمند هستند.

3. نارنجى: در میوه ‏هایی که رنگ نارنجى دارند «بتاکاروتن» هست که در سلامت چشم و پوست موثر می‏باشد و احتمالاً خطر برخى از سرطانها را کاهش می‏دهد. زردآلو، طالبى، هویج یا زردک و کدو داراى این رنگ هستند.

4. زرد نارنجى: که سرشار از «بتاکریپتوگزانتین»است و این ماده‏اى است ضد اکسید کننده. بنابراین، یاخته ‏هاى بدن را از آسیب‏ پذیرى حفظ می‏کند. در میوه هائى مانند شلیل، مرکبّات، هلو، نارنگى، دارابى وجود دارد.

5. زرد سبز: باعث حفاظت بیشتر چشم‏ها میگردد. مواد محتوى این رنگ داراى «لوتئین»و «زى گزانتین»هستند که ممکن است بر ضد آب‏مروارید و استحاله «ماکول»-یکى از اساسی‏ترین بخش بینائى- عمل کنند که این مواد در سبزی‏ها و میوه‏ هاى یادشده در زیر وجود دارند.

ترپ سبزرنگ، ذرّت، خیار(هم پوست و هم توى خیار)، لوبیاى سبز و نخود سبز، فلفل سبز یا زرد، طالبى، کیوى، برگ کاهو و اسفناج.

6. رنگ سبز: میوه‏ ها و سبزیهاى با رنگ سبز حاوى مواد شیمیائى طبیعى هستند بنام «ایزوتیوسیانیست‏ها»مانند «سلفورنافن»و «ایندولها»که همه آنها باعث تحریک و تولید آنزیم کبدى ضدّ سرطان می‏شوند و آنها عبارتند از: برگ کلم، گل کلم، کلم «بروکلى»و جوانه بروکلى.

7. سبز مایل به سفیدى: سیر و پیاز داراى «آلی‏سین»می‏باشند که ماده‏اى است ضد تومور. قارچ نیز ماده شیمیائى دیگرى دارد که با بیماریها مبارزه میکند.

این سبزی‏ها سرشار از «فلاوونوئیدها»هستند که از آزردگى یاخته‏ هاى بدن جلوگیرى می‏کنند. کنگر، مارچوبه، کرفس و تره نیز جزء این دسته هستند.

آخرین اخبار