• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

پیشگیری از سرطان (الگوهای تغذیه ای)

پیشگیری از سرطان (الگوهای تغذیه ای)

پیشگیری از سرطان (الگوهای تغذیه ای)

به نام خدا

پیشگیری از سرطان (الگوهای تغذیه­ ای)

در ادامه مقاله­ های قبلی قصد داریم امروز در این مقاله کوتاه در مورد یکی از بهترین و موثرترین شیوه­های مصون ماندن از تمامی بیماری­ها و به­ خصوص سرطان صحبت کنیم. حدستان درست است: "تغذیه". یکی از بزرگترین مسائل درمورد شیوع همه­ ی بیماری­ها نوع تغذیه و مواد موجود در آن می­باشد.در کل طبق نظر بزرگترین متخصصان تغذیه دنیا ما به اندازه­ای که به تغذیه اهمیت می­ دهیم، سالم هستیم. متاسفانه با پیشرفت روزافزون جمعیت، بشر با معضل کمبود غذا مواجه شده و دیگر نمی­تواند مثل گذشته ازمواد ارگانیکی که خود و یا دیگران آماده کرده­اند، استفاده کند. همین امرموجب شده پای بسیاری از هورمون­ها و مواد شیمیایی به زندگی ما باز شود. در مورد اهمیت غذای ارگانیک و لزوم استفاده از آن که بسیار گفته شده و تقریبا همه­ی مردم می­دانند که استفاده از آن­ها چه­قدر می­تواند مفید باشد. در این مقاله ما تصمیم داریم کمی خودمانی­تر الگوهای غلط تغذیه­ای را به سبکی تا حدودی کنایه ­آمیز بررسی کنیم. با ما تا آخر همراه باشید.

در کل مشکلات تغذیه­ای ما به چند گروه تقسیم می­شوند:

1-مواردی که ما می­دانیم ولی غلط هستند. یعنی به عبارتی دانسته­ های غلط. در زندگی ما پیش آمده که افراد دارای سنین بالاتر و یا دیگران در مورد تغذیه نظر بدهند و مواد غذایی خاصی را برای بیماری­ها و یا وعده­های خاص تجویز کنند. مثلا با این وجود که لبنیات به ­خصوص ماست بسیار مهم بوده و مصرف آن­ها از انواع بیماری­های استخوان و مفاصل جلوگیری می­کند ولی مصرف آن­ها به همراه غذا باعث جذب کمتر برخی مواد مغذی موجود در غذا می­شود. لطفا هر چه هر کس می­گوید را بلافاصله باور نکنید و طبق آن رژیم خود را تغییر ندهید. برای این­که بفهمید الگوهایی که به شما پیشنهاد می­شود درست هستند یا خیر بهتر است با متخصصین تغذیه مشورت کرده و یا با مراجعه به سایت­های معتبر تغذیه­ای، در مورد درست بودن و یا غلط بودن موارد قضاوت کنید. جالب است که برخی با تعصب بر دانسته­ های خود و پافشاری غلط در مورد آنان باعث بروز بیماری­ها و یا برخی کمبودها می­گردند. مثلا نوشیدن چای بعد از یک غذای روغنی آن هم به صورت داغ بسیار گفته می­شود ولی این پیشنهاد کاملا غلط است. زیرا چای با داشتن مواد خاصی از جذب آهن غذا جلوگیری کرده و علاوه بر این مصرف چای داغ یکی از عوامل سرطان­های مجاری غذایی فوقانی و هم­چنین معده می­گردد. لطفا در مورد دانسته­ های غذایی خود تجدید نظر کنید و در این مورد حتمن به کسب اطلاعات بیشتر بپردازید.

2- مواردی که همه ما می­دانیم مصرف آن­ها غلط و بیماری­زا هستند ولی با این وجود آن­ها را مصرف می­کنیم. مثلا نوشابه. همه می­دانیم مصرف نوشابه باعث بروز بیماری­هایی همانند قند خون و دیابت می­گردد ولی اکثرا با نادیده گرفتن آن و مصرفش هیچ واهمه­ ای از بروز این بیماری نداریم. یا این­که بسیاری از متخصصین حوزه سلامت مصرف فست­فودها به خصوص سوسیس و کالباس را ممنوع اعلام کرده و آن­ها را یکی از عوامل مهم چاقی (که خود مادر بسیاری از بیماری­هاست)، بیماری­های قلبی و عروقی و همچنین انواع و اقسام سرطان برمی­شمرند. مردم ما نه تنها از این مواد غذایی که واقعا فاقد ارزش غذایی هستند، استفاده می­کنند بلکه یکی از پرمصرف­ترین کشورهای جهان در مصرف این مواد هستند. این گروه از مواد از اهم مواردی هستند که می­توان از عوامل سرطان نام برد. تغییر الگو­های مصرفی در خانواده­ ها و استفاده غلط از این مواد متاسفانه باعث شده است که ما با سونامی سرطان روبرو شویم. دوست دارم در این جا باز هم مواردی از این مورد را گوشزد کنم. یکی دیگر از موادی که بسیار مضر بوده ولی زیاد در مورد مصرف بیش از حد آن اخطار داده نمی­شود، مصرف موادغذایی هستند که دارای ماندگاری طولانی مدت می­باشند. این مواد با غنی­ بودن از انواع مواد نگهدارنده برای جلوگیری از فساد مواد غذایی باعث بسیاری از بیماری­ها به خصوص سرطان هستند و در مصرف آن­ها باید بسیار دقت نمود.

در کل در این مقاله سعی بر این بود که همه ما بدانیم برای پیشگیری از سرطان در موارد تغذیه­ای لازم نیست کار خاصی انجام دهیم و فقط بر نکته­ هایی که هر روز در رسانه­ های ملی گفته می شود، اکتفا نماییم. در این مورد نکته­ ی خاصی به ­جز پرهیز نیست. متاسفانه دولت در زمینه  فراهم نمودن کارهای حمایتی از تولید مواد ارگانیک و سالم کوتاهی نموده است. بنابراین باید خود مردم کمی بیشتر به فکر غذای سالم باشند. به ­طور حتم مواد ارگانیک گران­تر بوده ولی هرگز یادمان نرود کمتر خوردن غذای سالم بسیار بهتر از خوردن غذای فراوان غیرسالم می­باشد. باز هم در آخر ذکر این نکته خالی از لطف نخواهد بود که کمی کمتر از موادی که همه می­دانیم برای بدن خطرساز هستند، مصرف کنیم. به امید روزی که دیگر بیمار سرطانی در هیچ جای دنیا پیدا نشود. در مقاله­ های بعدی در مورد انواع سرطان و زمینه ­های به وجود آمدن آن بیشتر توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آخرین اخبار