• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

در ماه رمضان چه تغذیه ای درست است و باید چگونه غذا خورد؟

در ماه رمضان چه تغذیه ای درست است و باید چگونه غذا خورد؟ در این مقاله سعی می کنیم از طریق پرسش و پاسخ با دکتر جلال حجازی متخصص تغذیه و عضو هیاًت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان شما عزیزان را هر چه بهتر با این مقوله مهم آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

در ماه رمضان چه تغذیه ای درست است و باید چگونه غذا خورد؟

در ماه رمضان چه تغذیه ای درست است و باید چگونه غذا خورد؟

در این مقاله سعی می کنیم از طریق پرسش و پاسخ با دکتر جلال حجازی متخصص تغذیه و عضو هیاًت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان شما عزیزان را هر چه بهتر با این مقوله مهم آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

  • آقای دکتر حجازی، با سلام و تشکر از جنابعالی که وقتتون رو در اختیارمون گذاشتید. سوال اول رو این­گونه آغاز می­کنم، آیا روزه گرفتن در ماه رمضان برای افراد مضر است؟

مطالعات مختلفی توسط محققین غیر مسلمان در این زمینه در کشورهای اروپایی بر روی جمعیت مسلمان و سالم این کشورها انجام شده است که به بررسی اثرهای این پدیده بر این جمعیت پرداخته است. هیچ­کدام از این مطالعات شواهدی دال بر مضر بودن روزه ­داری در ماه رمضان ارائه نکردند.

  • آیا روزه ­داری می­تواند به رشد نوجوانان در حال رشدی که روزه هستند، آسیب برساند؟

در فرایند رشد آن­چه که مهم است کالری دریافتی و همین­طور دریافت مواد مغذی کافی از جمله پروتئین­ها،کربوهیدرات­ها، چربی­ها، ویتامین­ها و مواد معدنی است، نه تعداد وعده­ های غذایی. اگر یک برنامه غذایی مناسب برای این افراد در ماه رمضان طراحی گردد، این امکان برای آن­ها به وجود می­آید که در ساعت ­های بین افطار تا سحر نیازهای غذایی خود را تامین کنند.

  • روزه ­داری چه عوارضی را می­تواند در پی داشته باشد؟

مهم­ترین عارضه ­ای که در هنگام روزه ­داری ممکن است ایجاد شود، کاهش آب بدن یا دهیدراتاسیون می­باشد و مطالعات نیز نشان می­دهند که در هنگام روزه ­داری چند درصدی از آب خون کاهش می­یابد. اما این میزان در افراد سالم نمی­تواند عارضه ­ای به وجود بیاورد. اما برای افرادی­که در دماهای بسیار بالا اقدام به فعالیت شدید بدنی می­نمایند، نیاز به مراقبت ویژه در این خصوص می­باشد. مشکل بعدی که ممکن است بعضی افراد در ماه رمضان آن را تجربه کنند، احساس سردرد و بی­ حوصلگی می­باشد که این عوارض معمولا در افرادی دیده می­شود که عادت به استفاده از سیگار و یا مصرف چای یا قهوه در پیش از ماه رمضان دارند. بنابراین توصیه می­گردد این افراد از چندین روز قبل از ماه رمضان به تدریج مصرف این مواد را کاهش دهند تا با شروع ایام روزه­ داری با عوارض جدی مواجه نشوند. دلیل بعدی این عوارض می­تواند ناشی از به هم خوردن ساعات خواب افراد باشد که در این رابطه توصیه می­گردد افراد در ماه رمضان استراحت کافی داشته باشند.

آیا روزه ­داری باعث کاهش وزن می­شود؟

تغییرات وزنی افراد در طول روزه ­داری مربوط به کالری دریافتی آنان می­باشد. بنابراین این­که فردی در ماه رمضان دچار کاهش یا افزایش وزن می شود، مربوط به انتخاب های غذایی وی است. اگر چنان­که افراد بخواهند همان غذاهایی را که در قبل از ماه رمضان طی وعده­ های متعدد استفاده می­کردند، به همان مقدار در ماه رمضان طی دو وعده استفاده نمایند، احتمالا با اضافه وزن مواجه خواهند شد، چراکه ما در هر وعده بخشی از کالری غذاها را به شکل حرارت دفع می­نماییم و با کاهش تعداد وعده­ ها این اتلاف کالری کمتر خواهد شد.

  • استفاده از چه نوع غذاهایی در ماه رمضان مناسب­تر است؟

مطالعات نشان می­دهند که مصرف میوه­ ها، سبزیجات و لبنیات در طول این ماه در اکثر افراد کاهش می­یابد، بنابراین اهمیت زیادی دارد که افراد این مواد غذایی را که سرشار از انواع ویتامین­ها، مواد معدنی و فیبری می­باشند را به مقدار کافی در برنامه غذایی خود داشته باشند. استفاده از سبزیجات و میوه­ ها به دلیل داشتن فیبرهای محلول در وعده سحر می­تواند ساعات بیشتری را در معده باقی بماند و در نتیجه فرد دیرتر احساس گرسنگی نماید. هم­چنین می­تواند به حفظ آب بدن کمک نماید. به­ ویژه در طی روزهای گرم تامین مایعات کافی برای بدن از اهمیت به ­سزایی برخوردار است که توصیه می­گردد مایعات کافی به جز چای پررنگ، نوشابه، قهوه و دلستر، به میزان کافی در فاصله افطار تا سحر استفاده شود. البته مصرف زیاد مایعات به صورت یک­جا وهمراه با وعده غذایی توصیه نمی­گردد. خوردن قندهای ساده نظیر انواع شیرینی ­های مربوط به این ماه (زولبیا، بامیه، شیش­انداز، انواع مرباها، عسل و....) خصوصا در وعده سحر می­توانند با افزایش ناگهانی در میزان قند خون و در نتیجه ترشح انسولین باعث افت سریع قند خون شده و باعث احساس گرسنگی و ضعف شوند. همچنین با توجه به دارا بودن کالری و چربی بالا از تظر سلامت نیز مضر به حساب آمده و خوردن زیاد آن­ها توصیه نمی­گردد.

  • آیا خوردن افطار و شام به صورت هم­زمان مناسب­تر است یا در فواصل زمانی جداگانه؟

این بیشتر بستگی به عادت­های غذایی افراد داشته، اما آن­چه که حائز اهمیت است خوردن وعده­های غذایی حجیم در هیچ زمانی صحیح نیست و توصیه می­گردد غذا در حجم کم و تعداد دفعات بیشتر استفاده گردد.

در کل، تغذیه در ماه رمضان با تغذیه افراد در سایر روزهای سال تفاوت چشم­گیر ندارد و افراد نباید در این ماه دنبال مواد خارق­العاده باشند، فقط کافی است از مواد تازه و مقوی استفاده کنند.

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه عزیزان در این ماه مبارک و تنی سالم و دلی خوش.

کاوه هادیلو-دانشجوی پزشکی دانشگاه زنجان

آخرین اخبار