• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

سرطان در انتظار مصرف کنندگان محصولات آرایشی

تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که مواد آرایشی می توانند به رشد سلولهای سرطانی کمک فراوانی کنند. ترکیبات شیمیایی استفاده شده در مواد و لوازم آرایشی، از جمله مواد پارابن(Parabens)  و فتالات(Phthalates) ارتباط مستقیم با رشد تومورهای سرطانی، به ویژه تومورهای سرطان سینه دارند.

پژوهشهای اخیر سازمان مبارزه با سرطان آمریکا نشان می دهد که پارابن ها در ۲۰ نوع از نمونه تومورهای سرطان سینه کشف شده است. همچنین نمونه برداری تومورهایی که از بیماران سرطان سینه به عمل آمده نشان داده است که زنانی که بیشترمواد آرایشی استفاده می کردند، سرطان پیشرفته تر و طول عمر کمتری داشته اند.

برخی از پزشکان معتقدند که مواد آرایشی چون برروی پوست مالیده می شوند می توانند خیلی سریعتر تاثیر گذار باشند.
سازندگان لوازم و مواد آرایشی گرچه سعی کردند تا استفاده از این دو ترکیب شیمیایی را در محصولات شامپو و ژلهای خود حذف یا تا حد زیادی پایین آورند،اما در استفاده کمتر از آنها در مواد دیگر آرایشی ناموفق بودند. پزشکان به زنان توصیه می کنند که استفاده از مواد آرایشی را تا حد زیادی پایین آورند و یا از مصرف آنها به کلی بپرهیزند. آنها بر این باورند که سعی برای زیبایی بیشتر با استفاده از مواد شیمیایی آرایشی، انسان را به مرگ نزدیکتر می کند .

با بالا رفتن استفاده از مواد آرایشی در ایران توسط خانمها در سالهای اخیر، آمار رشد بیماری سرطان سینه نیز تا حد قابل توجهی بالا رفته است. هم  اکنون این نوع سرطان شایع ترین نوع در بین زنان ایرانی است. طبق آمارهای رسمی، از هر ۸ زن در ایران، یک نفر مبتلا به سرطان سینه است. این درحالی است که اکثر بیماران مبتلا به این مرض، دارای سنین پایین و میان سال هستند. پیش از این متخصصین بهداشت و سلامت، آلودگی هوا را علت اصلی این نوع سرطان می دانستند، اما هم اکنون مواد آرایشی مضنون اصلی این بیماری است

آخرین اخبار