• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

مرکز رادیوتراپی مهرانه

مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه

💠 کلنگ زنی مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه توسط پروفسور ثبوتی

یکی از آرزوها و ماموریتهای مهم مهرانه از لحظه آغاز فعالیت، احداث مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه بود که با همت خیرین، کلنگ این مرکز در مهرماه سال 1390 به زمین زده شد. انتظار میرود با راه اندازی کامل این پروژه بزرگ یکی از اصلی ترین دغدغه های بیماران مبتلا به سرطان در استان برطرف شود. 

💠 کمیتـه فنی مهندسـی و هییٔـت اجرایی پروژه مرکـز تشـخیصی درمانی تخصصی سـرطان و رادیوتراپی مهرانه 

جناب آقای مهندس محمود یوسفی ، جناب آقای مهندس پیمان قصابی ، حاج آقا کمال الدین محرمی (مسیٔول کمیته)، آقای مهندس احمد قاسمی (نماینده مقیم کمیته)، آقای علیرضا فصیح (مدیریت مالی و پشتیبانی) 

💠 افتتاح مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه

آیین افتتاحیه مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه در سالن همایشهای بین المللی روزبه صبح روز جمعه 23 آبان ماه سال 1393 برگزار شد. استقبال جمع کثیری از خیرین و شهروندان و هم استانیهای زنجانی و همچنین زنجانیان مقیم تهران در کنار چهره های شاخص همچون حجت الاسلام خاتمی(نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم زنجان)، پروفسور یوسف ثبوتی(ریاست محترم هییٔت امنای مهرانه و چهره ماندگار علمی کشور)، دکتر محمد نهاوندیان(ریاست محترم دفتر ریاست جمهوری و عضو هییٔت امنای مهرانه)، حاج امیر نعمت بنی آدم ( عضو هییٔت امنا مهرانه و خیر نمونه کشوری) و سایر مسئولان استان زنجان، نشان از به سر آمدن انتظار دیرینه مردم زنجان در بهره برداری از این مرکز و کاستن آلام بیماران مبتلا به سرطان داشت. 

💠 تاریخچه مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه 

مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه با تلاشها و پیگیریهای مستمر خانم دکتر مینوش مقیمی (رییس هییت مدیره) و آقای مهندس وثوق(مدیرعامل) و اعضای هییت مدیره و کمیته فنی مهندسی، کمیته پزشکی و با همت والای خیرین انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان (مهرانه) جهت برآورد کلیه نیازهای بیماران مبتلا به سرطان، در زمینی به مساحت 18 هزار و 900 مترمربع طراحی و احداث شده است. از این مقدار فضا ،12 هزار متر مربع به فضاهای تحقیقاتی، آموزش و پیشگیری، تشخیصی و درمانی اختصاص داده شده است. همچنین 1۸00 مترمربع نیز به فضای اقامتی (مهمانسرا) اختصاص داده شده است. فاز اول این کلینیک با هزینه بالغ بر ۲۴0 میلیارد ریال احداث شده، که فقط هزینه خرید دو دستگاه رادیوتراپی از شرکت زیمنس آلمان مدل انکور 9۸ میلیارد ریال ، هزینه دستگاه سی تی سیمولاتور از شرکت زیمنس آلمان و لیزر متحرک پنج نقطه از شرکت سیرپا فرانسه ۲0 میلیار و ۲50 ملیون ریال و همچنین تجهیزات بخش فیزیک پزشکی و قالبسازی 15 میلیارد ریال میباشد. ساخت فاز اول در زمانبندی ۲ ساله شروع و به اتمام رسید با راه اندازی فاز اول استان زنجان جزو استان هایی که کلیه خدمات درمانی مربوط به بیماران مبتلا به سرطان را در داخل استان ارائه میدهد قرار گرفته است. در سال 9۲ تعداد ۶۲00 نفر روز بیار جهت اقامت از مهمانسرای تهران استفاده کرده اند که با افتتاح سرای نیکان در مجاورت این مرکز توسط بنیاد مرحوم حاج احمد مهدوی در سال 93 این نیاز رفع شده است. همچنین با راه اندازی این مجموعه تعدادی از نیروهای متخصص در استان زنجان جذب و مشغول به کار شده اند. تعداد پرسنل جذب شده در فاز یک ۲9 نفر میباشد و ظرفیت پذیرش 130 بیمار در روز را دارد. امکانات این مجموعه کمک بسیار زیادی در برنامه ریزی و اجرای پروژه های آموزشی، تحقیقاتی پژوهشی خواهد کرد. این مجموعه در آینده ای نزدیک قادر به تربیت نیروهای تخصصی و فوق تخصصی خواهد بود. همچنین با اجرای کامل پروژه مهرانه در حال حاضر ۲0درصد از بیماران مبتلا به سرطان ۸ استان مجاور برای خدمات تشخیصی درمانی در زمینه سرطان به استان زنجان مراجعه میکنند. هشتمین روز آذرماه 1393، کلینیک مهرانه با انجام اولین رادیوتراپی، بطور رسمی فعالیت خود را در جهت کمک به بیماران مبتلا به سرطان آغاز کرد و در مدت 1۸ ماه از آغاز فعالیت خود تعداد 1۲00 بیار مبتلا به سرطان از خدمات این مرکز برخوردار شدهاند. هزینه های فرانشیز درمانی این بیماران قریب به ۶0 میلیارد ریال میباشد که این مبلغ به طور کلی تخفیف داده شده است و از هیچ یک از بیماران وجهی بابت هزینه درمان دریافت نشده است. همچنین در این مدت تعداد 500 نفر از خدمات مشاوره واحد روانشناسی مستقر در این مرکز برخوردار شده اند. ساختمان مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه در چهار طبقه طراحی و ساخته شده است که شامل: طبقه همکف، طبقه اول، دوم، سوم است. 

طبقه همکف شامل بخشهای: رادیوتراپی، تصویربرداری، فیزیوتراپی ، رستوران، نمازخانه، اتاق جلسات، اتاق بازی کودک، رختشوی خانه، موتورخانه و تاسیسات میباشد.

طبقه اول شامل بخشهای اداری، آزمایشگاه تشخیصی طبی (از جمله بیوشیمی خون، بیوشیمی ادرار، هماتولوژی، سرولوژی، بانک خون، پاتوبیولوژی، هورمون، میکروب شناسی، فلوسایترومتری و انگل شناسی) ، بخش ژنتیک ، درمانگاههای تخصصی (از جمله: خون و آنکولوژی، ریه ، سینه ، گوارش، پروستات، پوست، درد و دندانپزشکی و روانشناسی) و داروخانه است. 

بخش آموزش پیشگیری که به منظور اطلاع رسانی به آحاد جامعه از طریق پنفلت، کلاسهای آموزشی و به صورت صوتی و تصویری و همچنین آموزشهای گروهی و انفرادی خدمات ارائه خواهد داد.

سالن اجتماعات این مجموعه با ظرفیت۳۰۰ نفر برای برگزاری کنفرانسها و کنگره های علمی و برگزاری کارگاههای آموزشی و برنامه های فرهنگی تبیین شده است. 


  • بخش تحقیقات و پژوهش 

طبقه دوم شامل بخش های شیمی درمانی آقایان، بانوان و اطفال و فضای توسعه آتی است. طبقه سوم اتاق هوا ساز میباشد. 

💠 معرفی مهمترین بخشهای طبقه همکف:

  • راهروی مرکزی طبقه همکف 

  • سالن انتظار 

  • پذیرش و بایگانی 

  • اتاق معاینه و پزشکان

طبقه همکف دارای 3 اتاق پزشک جهت ویزیت بیماران مراجعه کننده به کلینیک توسط پزشکان متخصص میباشد. 

  • اتاق قالبگیری :

مهمترین هدف رادیوتراپی رسیدن بیشترین دوز اشعه به تومور و کمترین دوز اشعه به بافتهای سالم مجاور است. برای رسیدن به این هدف (رسیدن کمترین دوز اشعه به بافتهای سالم) بلاکهایی از آلیاژ سروبند در اتاق قالبگیری ساخته میشوند. از این بلاکها برای جلوگیری از رسیدن اشعه دستگاه رادیوتراپی به بافتها و ارگانهای سالمی که در مجاورت تومور قرار دارند استفاده میشود. 

  • فیکساتور:

درمان سرطان به شیوه رادیوتراپی درمانی طولانی مدت میباشد که معمولا تا چندین هفته ادامه مییابد. بنابراین وضعیت قرارگیری بیمار زیر دستگاه باید ثابت باشد. برای رسیدن به این مهم از وسیله هایی به نام فیکساتور برای ثابت نگداشتن اندامی که هدف درمان است استفاده میشود. فیکساتور قبل از شروع درمان روی اندام مورد نظر

کشیده میشود و در حین درمان از آن استفاده میشود. 

  • اتاق فیزیک پزشکی :

امروزه برای درمان بیماران مبتلا به سرطان به وسیله رادیوتراپی از نرم افزارهای سیستمهای طراحی درمان سه بعدی استفاده میشود. پزشکان متخصص رادیوتراپی به همراه فیزیسیستهای رادیوتراپی با کمک این سیستمها درمان مناسب را برای بیمارن طراحی میکنند. پزشکان متخصص رادیوتراپی ارگان هدف (تومور) و ارگانهای سالم اطراف آن را مشخص میکنند و فیزیسیتهای رادیوتراپی برای رسیدن بیشترین دوز اشعه به ارگان هدف و کمترین دوز اشعه به بافتهای سالم به طراحی فیلدهای درمانی میپردازند. از وظایف دیگر فیزیسیستهای رادیوتراپی کنترل کیفی دستگاه شتاب دهنده خطی (LINAC) میباشد که برای صحت عملکرد دستگاهها تستهای مشخصی را به صورت روزانه ماهانه و سالانه انجام میدهند. از جمله تستهای روزانه بررسی خروجی دستگاه به کمک ابزاری به نام Daily Check میباشد و نمونهای از تست ماهانه کالیبره کردن دستگاههای شتابدهنده به کمک ابزار دزیمتری میباشد. 

  • اتاق کنترل:

در قسمت ورودی اتاق درمان رختکن های متعددی جهت آماده شدن بیماران برای رادیوتراپی تعبیه شده است. در این قسمت ابتدا بیماران لباس های خود را تعویض کرده سپس وارد بخش درمان میشوند. 

در اتاق کنترل دستگاههای رادیوتراپی توسط کارشناسان رادیوتراپی و سیستمهای کامپیوتری هدایت میشوند. 

  • اتاق درمان 

رادیوتراپی یکی از روشهای درمان سرطان و یا کنترل سلولهای بدخیم میباشد که میتواند همراه با جراحی ، شیمی درمانی و گاهی به تنهایی استفاده شود. بدین منظور، مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه در سال 93 با همت خیرین انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان اقدام به خرید دستگاه رادیوتراپی (مدل انکور) از شرکت زیمنس آلمان به مبلغ ۴ میلیارد و 900 میلیون تومان کرده است که یکی از پیشرفتهترین دستگاههای رادیوتراپی موجود در ایران میباشد. به منظور رفاه حال بیاران دستگاه دوم نیز به مبلغ ۴ میلیارد و 900 میلیون تومان با یاری خیرین گرامی آقایان مهندس مهدی شهیدی و مهندس حامد منصوری خریداری شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. طراحی فضای مورد نظر برای استقرار دستگاه رادیوتراپی آرامش خاصی را به بیمار میدهد چرا که ترکیبی از دو رنگ صورتی و سفید متمایل به شیری است. آسمان مجازی یکی از بهترین ایده ها در زمینه های دکوراسیون داخلی اتاق درمان میباشد که از نظر بصری برای بیمارانی که مشغول درمان با دستگاه رادیوتراپی هستند محیطی آرامش بخش و پنجرهای زیبا رو به طبیعت و آسان را به ارمغان می آورد. 

  • سی تی سیمولاتور و لیزرهای متحرک پنج نقطه : 

مرحله اول برای بیمارانی که کاندید رادیوتراپی هستند تصویربرداری از ناحیه مورد نظر به وسیله سی تی سیمولاتور به کمک لیزرهای متحرک پنج نقطه ای میباشد. که این تجهیزات کمک شایانی در تشخیص دقیق تومور دارند. بدین منظور، مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه با مشارکت خیر گرامی جناب آقای حاج جواد اسعدی در سال 9۴، اقدام به خرید، نصب و راه اندازی دستگاه سی تی سیمولاتور مدل SLICE 1۶ – SOMATOM SCOPE از شرکت زیمنس (SIEMENS) آلمان و همچنین لیزرهای متحرک پنج نقطهای مدل HIT 5 از شرکت سیرپا (CYRPA) فرانسه، با هزینهای بالغ بر ۲۲ میلیارد و 500 ملیون ریال کرده است. 

  • دفتر مدیریت داخلی 

  • اتاق اداری – مالی – بیمه گری 
  • اتاق سرور :

اتاق سرور یکی از مهمترین اتاقهای کلینیک است چرا که تمامی اطلاعات و ارتباطات کلینیک به اتاق سرور وابسته است. این سرورها به صورت شبانه روزی سرویس دهی مینمایند، که این امر توسط نظارت مداوم کارشناسان آیتی و کامپیوتر مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه صورت میگیرد. 

  • اتاق جلسات: 

این اتاق مجهز به صفحه نمایش و ویدیٔو پروژکتور، نورپردازی مناسب، میکروفن و بلندگو، تجهیزات اتصال به اینترنت Wi-Fi، دوربین وب است و اکثر جلسات بخشهای مهرانه در این مکان برگزار میگردد. 

آخرین اخبار