• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان

سرطان از جمله بیماری هایی است که تغذیه صحیح در پیشگیری و درمان آن می تواند نقش مهمی داشته باشد. به عنوان مثال افرادی که کمتر از پنج بار در روز میوه و سبزی مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر سرطان های دستگاه گوارش قراردارند. با توجه به نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان ها در زیر به برخی از اجزای مواد غذایی که نقش پیشگیری کننده در سرطان ها را به عهده دارند اشاره می شود:

     آنتی اکسیدان ها: آنتی اکسیدان های موجود در برخی از مواد غذایی با کاهش رادیکال های آزاد در بدن، در پیشگیری از انواع سرطان ها نقش مهمی دارنــد. مواد آنتی اکسیدانی مانند کاروتنوئیدها (رنگدانه های گیاهی)، ویتامین C، ویتامینE، سلنیوم که مانع از آسیب سلول ها و بافت ها می شوند، می توانند از بروز تغییرات سلول های بدخیم جلوگیری کنند. سبزی های برگ سبز و زرد و میوه های رنگی مانند اسفناج، هویج، مرکبات، زردآلو و طالبی (منابع کاروتنوئیدی)، میوه ها به ویژه مرکبات و سبزی ها (منبع ویتامین (C؛ روغن جوانه گندم و آفتابگردان؛ مغزها مانند بادام و سبزی های برگ سبز (منبع ویتامین E) و غذاهای دریایی،  گوشت و جگر منبع سلنیوم هستند. نتایج برخی مطالعات نشان داده است که مصرف منابع غذایی حاوی سلنیوم به کاهش خطر بروز سرطان های پروستات، ریه و روده بزرگ منجر شده است. هچننین مصرف 10 بار گوجه فرنگی در هفته موجب کاهش خطر سرطان پروستات به میزان 35 درصد شده است.

     فیبرها: فیبرها ترکیباتی هستند که در دیواره سلول های گیاهان مثل سبزی ها، میوه ها، سبوس، غلات کامل، حبوبات و مغزها یافت می شوند. فیبرها با جذب آب و افزایش حجم مدفوع کمک به تسهیل دفع و کاهش یبوست می شوند. به طوری که نتایج مطالعات متعدد، نشان داده است رژیم های غذایی حاوی فیبر خطر بروز سرطان ها به ویژه سرطان معده،  روده،  مری را کاهش می دهند. فیبرها، با افزایش سرعت انتقال مواد غذایی از روده بزرگ موجب می شوند، باکتری های روده فرصت کمتری برای تولید مواد سرطان زا داشته باشند، همچنین دیواره روده برای مدت طولانی در معرض مواد سرطان زا قرار نگیرند.. فیبرها علاوه بر افزایش حجم و تسهیل عمل دفع موجب رقیق شدن مواد سرطان زا و کاهش مدت زمان تماس این مواد با دیواره روده می شوند. بنابراین با دریافـت کافــی و متناسبــی از گروه غلات، میوه ها و سبزی ها می توان از بروز بسیاری از سرطان ها پیشگیری کرد. توصیه می شود روزانه 400 گرم یا 5 بار در روز میوه و سبزی مصرف شود.

ارتباط مصرف رژیم های پرچرب با سرطان

     دریافت مقادیر زیادی چربی (گوشت قرمز، تخم مرغ، محصولات لبنی با مقادیر بالایی چربی و کلسترول) موجب افزایش احتمال خطر سرطان روده، پستان و کلیه می شود.

دریافت بالای چربی به خصوص در زنان یائسه احتمال بروز سرطان پستان را افزایش می دهد.

مصرف روغن زیتون خطر بروز بسیاری از سرطان ها به خصوص سرطان پستان را کاهش می دهند.

 نتایج برخی از مطالعات انجام شده در ارتباط با تغذیه و سرطان:

        نتایج بررسی های مختلف نشان داده است که مصرف خانواده کلم و گل کلم موجب تخریب مواد سرطان زا می شود. همچنین پیاز،  سیر، خطر سرطان معده را کاهش می دهد.  انار نیز از سرطان پروستات پیشگیری می کند. نتایج برخی مطالعات نیز نشان داده است که مصرف هویج، گوجه فرنگی و مرکبات در برنامه غذایی روزانه موجب کاهش خطر سرطان کولون می شود. مصرف پیاز، چای سبز، انگور، مرکبات نیز به توقف تغییرات بدخیم در سلول ها منجر می شود. منابع غذایی اسیدفولیک مانند سبزی های برگ سبز (کاهش خطر سرطان کولون و سینه) و منابع غذایی ویتامین E مانند روغن جوانه گندم و آفتابگردان (کاهش خطر سرطان پروستات) را نشان داده است.

غذاهای دریایی به علت داشتن اسیدهای چرب امگا 3، سلنیوم، روی، ویتامین E و... در پیشگیری از بسیاری از سرطان ها به خصوص سرطان پستان و روده نقش مهمی دارند.

نتایج برخی از مطالعات انجام شده نشان داده است که برخی از مواد غذایی مانند انواع توت ها (توت فرنگی؛ توت سیاه و..) به دلیل پلی فنل ها؛ ماهی های چرب مانند سالمون؛ ساردین و قزل آلا (منابع غذایی حاوی امگا-3 )، انگور، پیاز، سیر، کلم بروکلی، سیب(به دلیل دارا بودن فلاونوئید)، پرتقال و گوجه فرنگی ( منبع ویتامین C )و آناناس(آنزیم Bromelain )خاصیت ضدالتهابی دارند. بنابراین مصرف میوه ها و سبزی هایی که خاصیت ضدالتهابی دارند به منظور پیشگیری از بیماری های مزمن مرتبط با تغذیه از جمله سرطان توصیه می شوند.

 چند توصیه تغذیه ای به منظور پیشگیری از سرطان:

.1        افزایش مصرف روزانه میوه ها و سبزی ها در برنامه غذایی روزانه ( حداقل پنج بار درروز)

-          انتخاب میوه ها و سبزی های رنگی( سبز تیره و نارنجی)

-         مصرف میوه ها و سبزی ها همراه با غذا یا به عنوان میان وعده

.2       کاهش مصرف غذاهای پر چرب (کره، لبنیات پرچرب، کله پاچه،  گوشت های قرمز، روغن جامد و سس مایونز)

.3       کاهش مصرف گوشت های فرآیندی مانند سوسیس و کالباس (به دلیل ترکیبات نیتراتی که به عنوان نگ هدارنده و رنگ دهنده به آن اضافه    می شوند)

.4       طبخ صحیح غذاها و پرهیز از مصرف زیاد غذاهای سرخ شده

.5       کاهش مصرف غذاهای شور به دلیل نقش آن در سرطان معده

        6.استفاده از نان های تهیه شده از دانه کامل و غلات سبوس دار

آخرین اخبار