• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

تاثیر رژیم مدیترانه­ای در پیشگیری از سرطان

تاثیر رژیم مدیترانه­ای در پیشگیری از سرطان

تاثیر رژیم مدیترانه­ای در پیشگیری از سرطان

تاثیر رژیم مدیترانه ­ای در پیشگیری از سرطان


رژیم مدیترانه ­ای شامل سبزیجات به صورت خام و یا آب پز شده، میوه ها، آجیل­ها، سیب زمینی به صورت آب­پز، و اکثر غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو است. در این رژیم از روغن­های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن کنجد استفده زیادی می­شود واین رژیم شامل غذاهای سالم و بدون مواد افزودنی و شیمیایی است.

در این رژیم از چربی ­های به اصطلاح خوب (اسیدهای چرب غیر اشباع مونو) و آنتی اکسیدان، که در روغن زیتون است، برای مصارف غذایی استفاده شده و تا حد امکان از مصرف چربی ­های موجود در کیک، چیپس، شکلات­ها و بیسکوییت خودداری می­شود. همین رعایت کردن ساده، می­تواند تا ۹ درصد خطر ابتلا به سرطان­هایی مانند سرطان مری، روده و... را کاهش دهد. در کنار این­ها، استفاده از حبوبات در این رژیم، مانند عدس، لوبیا و نخود می­تواند خطر ابتلا را تا ۱۲ درصد دیگر نیز کاهش دهد.

آزمایشی که در طی ۸ سال بر روی ۲۶۰۰۰ زن و مرد یونانی به سرپرستی دکتر dimitrios trichopolus  استاد cancer prevention   و epidemiology  از دانشگاه هاروارد انجام شده است، نشان می­دهد که رعایت این اصول ساده در رژیم غذایی این افراد، تاثیر به ­سزایی بر روی خطر ابتلا داشته به طوری که این افراد به طور کلی احتمال ابتلا به سرطان کمتری داشته ­اند.

 اگرچه ما می­دانیم رژیم غذایی ناسالم امروزی مانند آنچه به غذا های فست فود مشهور است و شامل مقدار زیادی از مواد سرخ کردنی و مضر هستند و ارزش غذایی چندانی ندارند و همچنین اضافه وزن، ریسک فاکتورهایی مهم برای بسیاری از بیماری­ها از جمله سرطان هستند، ولی این رابطه، بین رژیم و سبک زندگی ما با ابتلا به سرطان، هنوز هم خیلی شفاف نیست.

 اهمیت استفاده از رژیم غذایی سالم در زندگی روزمره ما در کاهش خطر ابتلا به سرطان بدیهی است. به طور کلی مجموعه ­ی این غذاها در کنار هم، وقتی تبدیل به عادت غذایی ما می­شوند، باعث و تضمین کننده سلامتی ما هستند ولی در واقع چیزی به اصطلاح سوپرفود وجود ندارد که باعث جلوگیری از بیماری­ هایمان شود.    

آخرین اخبار